I N D H O L D

Praktiske forløb og grundige teorioplæg i institutionen styrker pædagoger i at stimulere børns motoriske udvikling specifikt og relevant. Undervejs skærpes evnen til at skelne imellem de børn, hvis udvikling blot er forsinket og dem, der har reelle modulationsforstyrrelser. PHYSIONAUT-forløbet indledes med et teoretisk oplæg og følges op med et teorioplæg halvvejs i det praktiske forløb. Teorioplæggene har til formål at skabe overblik over barnets motoriske udvikling i henhold til den nyeste viden på området.

 

De teoretiske oplæg belyser blandt andet:

  • Samspillet mellem neurologisk modning, dynamisk systemteori, sanseintegration, udviklingspsykologi og biomekaniske forhold
  • Begrebet balance, herunder postural kontrol
  • De primære sanser
  • Omgivelsernes betydning for den sansemotoriske udvikling
  • Hvad er dyspraksi?
  • Hvad er modulationsforstyrrelse?
  • Nyttige tips til at spotte de børn, der har brug for støtte uden for det pædagogiske pasningstilbud

     

Den teoretiske viden integreres i praktiske forløb i institutionen. Der arbejdes i små grupper, og fysioterapeuten guider personalet til at udfordre børnene gennem målrettet leg. Der støttes i at analysere børnenes bevægelser således, at pædagogerne i højere grad bliver i stand til at få øje på ressourcer og svagheder.

 

De praktiske forløb rummer blandt andet:

  • Inspiration til opbygning af stimulerende miljøer i dagligdagen
  • Overvejelser i forhold til målrettet leg. Hvilken ressource vil jeg styrke med denne aktivitet og hvordan?
  • Hvordan tilpasser vi aktiviteterne, så vi stimulerer relevant?
  • Faglig dialog om børnenes reaktioner. Hvad ser vi? Er der noget, vi bør være særligt opmærksomme på?

 

 

 

 

Motorik for de 0-6 årige

PHYSIONAUT

KOMPETENCEUDVIKLING FOR PÆDAGOGER